Groente- en fruithandel Frans van de Polder

Wie de groentewinkel van Frans van de Polder binnenstapt, kan naast een portie vitamines ook terecht voor een flinke portie feel good. Zomaar, gratis erbij. Want uit alles in de winkel spreekt de liefde voor groente en fruit, plus een heleboel plezier in de omgang met klanten. Nooit zit Frans verlegen om een goede grap, maar tegelijkertijd schuilt er een serieuze boodschap achter wat hij doet.

Sinds 1990 runt Frans van de Polder zijn winkel op de hoek van de Rodenrijsestraat en de Bergselaan in Rotterdam-Noord. Al in 1964 begon Frans’ vader met de zaak, een paar deuren verderop op de Rodenrijsestraat. “Op vrijdag trouwde ik, op zaterdag stond ik weer in de winkel en op maandag vertelde mijn vader dat hij de zaak aan mij over deed.” Drieëntwintig jaar en drie verbouwingen later, is de groentewinkel uitgegroeid tot een onderneming die ook leverancier is voor veel restaurants en twee extra bedrijfstakken heeft – een voor een breed assortiment fruitmanden en een voor fruitshakes op locatie. Geen moment zat hij stil, tot Frans begin dit jaar gedwongen rust moest houden vanwege een hardnekkige hernia. Binnenkort hoopt hij weer op volle sterkte terug te zijn. Voor nu is zijn vrouw Corien, vanaf het begin al werkzaam in de winkel, de drijvende kracht. Frans bestiert zo goed mogelijk het huishouden en zorgt voor zoon Bob en pleegdochter Naomi. “Want uiteindelijk doe je het toch allemaal samen.”

‘Uiteindelijk doe je
het toch allemaal samen.’

Fruitmandje 01

“Ongeveer 40 soorten groenten en 60 soorten fruit verkopen we. De klanten die hier komen, willen service, kwaliteit en een verhaal bij het product. Eigenlijk hebben we alleen maar leuke mensen als klant. We staan altijd voor ze klaar en mocht er iets zijn, dan zoeken we meteen naar een oplossing. Dat wil ik zelf toch ook als ik naar een winkel ga? Ik vind dat naastenliefde; behandel iedereen zoals je zelf behandeld wilt worden.”

‘Als je wat overhoudt,
doe je het al goed.’

Enkele jaren geleden beleefden ze nog topjaren, maar die tijd is over. “Als je wat overhoudt, doe je het al goed. Maar het mooie van nu is dat winkeliers in tijden van crisis creatiever worden, om het hoofd boven water te houden.” En aan creativiteit – met een portie humor – is bij Frans van de Polder geen gebrek. Zo organiseert hij ieder jaar het Rotterdams Kampioenschap Kersenpit Spugen, altijd goed voor een vrolijk verslag in de lokale media. Een ander plan van hem, een drive-in bij zijn groentezaak voor de snelle boodschappen, ligt nog bij de deelgemeente.

Fruitmandje 03

‘Mensen moeten terug naar de basis,
als ze gezond willen leven’

Waar Frans van de Polder moeite mee heeft, is hoe mensen tegenwoordig tegen voedsel aankijken. “Als je ziet hoe een sperzieboon met liefde geteeld wordt of een tros druiven hier in het Westland groeit, zonder troep. Daar vraag je een reële prijs voor en dan hoor je soms mensen klagen dat het te duur is. Of dat de druiven pitjes hebben. Weten Nederlanders nog wel wat smaak is? Weten ze nog wel hoe het gesteld is met onze voeding? Dat komt door de supermarkten. Daar verkopen ze dooie sla in een zakje gevuld met gas, hier zit nog gevoel in de groente.”
Hij vervolgt: “Mensen moeten terug naar de basis, als ze gezond willen leven. Ze zouden wat meer om hun voeding moeten geven en wat minder om hun auto. Niet alles hoeft, het kan ook minder. Mensen maken daarin vaak verkeerde keuzes en zouden eens wat vaker moeten nadenken over hoe ze hun geld besteden.” Hij lacht. “Een vriend van mij zegt wel eens dat ik dominee moet worden.”
“Ach, weet je, als ik doodga, dan wil ik niet dat mensen alleen maar over mij zeggen dat ik zo’n leuke gozer was, dat is zo’n gekwijl. Want feit is wel, je leeft niet alleen voor jezelf.”

Tekst: Chantal Defesche
Beeld: Rick Hekman

Wil je updates ontvangen? Klik hieronder.

andersnogiets

Frans van de Polder & Zn
Groente, fruit, delicatessen
Bergselaan 153d
3037 BH Rotterdam
shakeman.nl

Telefoon 010 466 38 33

Advertisements

One comment

  1. Pingback: Fruit basket | Rick Hekman's blog

Comments are closed.

%d bloggers like this: